Nu in Studio Skoop
Civil War Il Colibrì Docu Shorts 3 Novembre + Shorts Gestolen Leven + Q&A The Mountains + Short Apples (Mila) Becoming Astrid So Long, My Son Green Border Monster (L’Innocence) Alma Viva Evil Does Not Exist C’è ancora domani Skunk La Chimera Drive-Away Dolls Dune: Part Two The Zone of Interest All of Us Strangers Wicked Little Letters Poor Things Stop Making Sense (1984 restored) The Great Escaper Pluk van de Petteflet Kung Fu Panda 4 Turning Red (NV) A.P. Love Lies Bleeding + Rainbow Nation
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Foxtrot
Samuel Maoz - Israël - 2017 - 108 min.
met Lior Ashkenazi, Sarah Adler, Yonatan Shiray, Gefen Barkai,…
Het lot klopt aan de deur
Sinds enkele jaren weten wij in België ook een beetje hoe het voelt:‑ het besef dat oorlogsgeweld je overal kan overvallen, zelfs op de luchthaven of zo. Toch blijft dat klein bier vergeleken met hoe het in een land als Israël moet zijn, voor Palestijnen én Joden. Altijd een beetje slachtoffer, altijd een beetje dader. Het dagelijkse leven dat zijn gangetje gaat, tot het drama aan de deur belt. Samuel Maoz maakt in Foxtrot ook goed duidelijk hoe trauma’s van lang geleden vaak onverwerkt blijven. Ook bij mensen die een ogenschijnlijk normaal leven leiden, emotioneel gezond en maatschappelijk succesvol lijken. Alleen de hond die wel eens een gemene trap krijgt op een onbewaakt moment, weet dat het voor een groot stuk façade is.
Foxtrot is een indrukwekkende en ongewone film, die glijdt van realistisch psychologisch drama naar surreële droom met verrassend farcicale elementen, en ten slotte naar rauwe tragedie. Bij een minder getalenteerde filmmaker zou het chaotisch worden, maar Maoz doet het werken. Ook al is deze intuïtieve film met zijn verhalende zuinigheid, absurd-poëtische intermezzi en bedachtzame tempo wellicht geen spek voor eenieders bek.
Wie zich laat verleiden om mee te stappen in deze complexe noodlotsymfonie en aanvaardt dat verklaringen soms een poosje op zich laten wachten, wordt echter getrakteerd op een indringende analyse van rouw, schuld en aanvaarding. Dat dit pas Maoz’ tweede film is, is haast onbegrijpelijk: hij etaleert in camerawerk en mise-en-scène het meesterschap van een veteraan. Zijn twee uitmuntende hoofdrolspelers, theateracteurs Lior Ashkenazi en Sarah Adler, zijn op zich trouwens de prijs van uw bioscoopticket meer dan waard. Als u van drama houdt, uiteraard. Voor een avondje ontspanning met gezellig nakeuvelen achteraf, meldt u zich beter aan een ander loket. (sdf - De Standaard - 24/04/2018)