Nu in Studio Skoop
Alma Viva Back to Black Salem Civil War C’è ancora domani Skunk La Chimera Evil Does Not Exist The Zone of Interest All of Us Strangers Drive-Away Dolls Dune: Part Two Wicked Little Letters Poor Things Kung Fu Panda 4 Turning Red (NV) Pluk van de Petteflet A.P. Love Lies Bleeding + Rainbow Nation
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Lucky
John Carroll Lynch - USA - 2017 - 88 min.
met Harry Dean Stanton, David Lynch, Ron Livingston, Ed Begley Jr., ...
Het laatste wapenfeit van karakteracteur Harry Dean Stanton (Hij overleed op 15 september 2017) is een triomftocht, het magnum opus van zijn acteurscarrière, en dat op zijn 89ste. Het is een film die over niets in het bijzonder gaat, maar tegelijk over alles van belang in een mensenleven.
Lucky is een volhouder, een loner die desalniettemin lijkt te genieten van zijn dagelijkse interacties met de andere inwoners van het verlaten woestijndorp waar hij resideert. Hij heeft een dagelijkse routine. Thuis doet hij voornamelijk yoga-oefeningen en kijkt hij naar spelprogramma’s. Buitenshuis neemt hij zijn ontbijt in de lokale ‘diner’ en ’s avonds drinkt hij in zijn vaste kroeg. Hij rookt exact één pakje sigaretten per dag. Volgens hem ligt in routine de sleutel van een lang en gezond leven. Maar toch loert de dood achter het hoekje. Als levenslange atheïst vreest hij het niets. Hij is grondig onvoorbereid op de leegte en angst neemt het stilaan over. Iets dat hij enkel durft te bekennen aan Loretta, de serveerster van de diner.
‘Lucky’ is het regiedebuut van een andere veteraan/karakteracteur John Carroll Lynch. Niet toevallig houdt hij de lens strak gericht op de acteerprestaties van zijn fenomenale cast. Hij vertrouwt terecht op hun talent om het momentum en de film te dragen.
“It’s the humblest deep movie of recent years, a work in the same vein as American marginalia like “Stranger Than Paradise” and “Trees Lounge,” but with its own rhythm and color, its own emotional temperature, its own reasons for revealing and concealing things.” (Roger Ebert)
“a stealthily affecting and unpretentiously thoughtful meditation on community and mortality, and existential dread and transcendence, in the form of a richly amusing shaggy-dog story that features Stanton’s finest performance since “Paris, Texas.”” (Variety)