Nu in Studio Skoop
Captives Northern Comfort Turning Red (NV) Nina en het geheim van de egel C’è ancora domani Skunk Dune: Part Two All of Us Strangers The Zone of Interest Wicked Little Letters Poor Things Stop Making Sense (1984 restored) Past Lives Perfect Days The Great Escaper Kung Fu Panda 4 Otto is een neushoorn Viewpoint Opening Night Darwin Nix + Short Docu Shorts 1 Docu Shorts 2 Docu Shorts 3 Novembre + Shorts The Mountains + Short
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
The Disaster Artist
James Franco - USA - 2017 - 103 min.
met James Franco, Dave Franco, Seth Rogen, Allison Brie, Sharon Stone,…
Oscarnominatie: Best Adapted Screenplay; Golden Globes 2018: Beste Acteur (Comedy)
Mensen die ‘The Room’ (2003) zagen hebben een streepje voor. Wie de film niet gezien heeft, niet getreurd, het is geen voorwaarde om te genieten van ‘The Disaster Artist’. Bovendien wordt ‘The Room’ algemeen beschouwd als de slechtste film die ooit het daglicht zag. In die mate zelfs, dat het melodrama door de weinige bezoekers ofwel gezien werd als een komedie ofwel als een publieksparticipatieproject, genre ‘Rocky Horror Picture Show’, waarbij men luidkeels het scherm kon uitschelden. De film verwierf er wel een soort van cultstatus door, die één van de makers (Greg Sestero) inspireerde tot het boek “The Disaster Artist: My Life Inside The Room, the Greatest Bad Movie Ever Made”, waarop Franco zich baseerde voor de film.
De twee spilfiguren, Greg Sestero & Tommy Wiseau, ontmoeten elkaar in 1998 tijdens een acteerles in San Francisco. De pijnlijk timide Sestero geraakt geïntrigeerd door de flamboyante Tommy, die erin slaagt om in elk facet van zijn leven episch te zijn. Zijn ondefinieerbaar Europees accent en zijn totaal gebrek aan sociale vaardigheden zorgen voor hilarische taferelen, maar desalniettemin worden ze vrienden. Ze beslissen om samen naar LA te verhuizen om acteurs te worden. Door een compleet gebrek aan talent komen ze niet aan de bak. Zelf een film schrijven, produceren, regisseren en acteren is hun enige hoop. De productie is zo’n boeltje, het materiaal zo slecht, dat het een wonder is dat ze hoegenaamd iets kunnen inblikken. Tommy betaalt uit eigen zak twee bioscopen om ‘The Room’ op het programma te houden. De gevolgen zijn gekend.
Franco houdt het enigma, genaamd Tommy Wiseau, intact. Zijn accent, pokdalig gezicht, niet-bestaande kortetermijngeheugen en totaal onvermogen om een foutloze Engelstalige zin uit te spreken, maken hem een tragisch en onbegrepen personage. Het resultaat is een parodie en tegelijk ode aan de kunst van het filmproces.