Nu in Studio Skoop
Kilembe: De hoop van een hospitaal Captives Northern Comfort Turning Red (NV) Nina en het geheim van de egel C’è ancora domani Skunk Dune: Part Two All of Us Strangers The Zone of Interest Wicked Little Letters Poor Things Stop Making Sense (1984 restored) Past Lives Perfect Days The Great Escaper Kung Fu Panda 4 Otto is een neushoorn Viewpoint Opening Night Darwin Nix + Short Docu Shorts 1 Docu Shorts 2 Docu Shorts 3 Novembre + Shorts The Mountains + Short
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
The Killing Of A Sacred Deer
Yorgos Lanthimos - GB/Ierland - 2017 - 109 min.
met Colin Farrell, Nicole Kidman, Barry Keoghan, Alicia Silverstone,…
Filmfestival Cannes 2017: Beste Script
Niemand maakt films zoals de Griek Yorgos Lanthimos, die duidelijk zijn cultureel erfgoed beheerst. Het Griekse mythologische verhaal over Agamemnon die zijn eigen dochter moet offeren wordt in de verbeelding van Lanthimos een interessant werkstuk over schuld en boete, waar logica enkel bestaat in de hoofden van de personages, en waar esthetiek gelijke voet houdt met de waanzin van het verhaal. Dat verhaal is, in tegenstelling tot voorganger ‘The Lobster’, veel eenduidiger. Er is een fout gebeurd in het verleden die enkel op een bovennatuurlijke wijze kan gecorrigeerd worden. De invulling van het verhaal daarentegen is wat Lanthimos één van de interessantste hedendaagse regisseurs maakt.
Steven is een succesvolle hartchirurg met een gelukkig gezinsleven. Hij heeft een stijlvolle vrouw en twee liefdevolle kinderen. Verbazingwekkend, want Steven geeft niet de indruk van de gewone soort te zijn. Uiteraard zijn de personages van Lanthimos onderhevig aan zijn kenmerkende robotachtige stijl, maar Steven is daarenboven een vreemde snuiter. Misschien wel het vreemdste aan Steven is zijn vriendschap met Martin, een wat sukkelachtige tienerjongen die te pas en te onpas in zijn omgeving vertoeft. De aard van hun relatie wordt pas gaandeweg duidelijk. Zonder teveel van de plot prijs te geven kunnen we stellen dat de relatie gegrondvest is op schuld, en dat Steven enkel op de meest wrede manier deze schuld kan vereffenen.