Bezoek onze mobiele website

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox

verstuur
Cafe sitead2  small

Specials

Specials

​Avant-Premières, B2B vertoningen, presentaties, optredens,...
Studio Skoop is vaak het canvas waarop men naar hartelust kan schilderen.
We verkiezen hiervoor steeds een persoonlijke aanpak.
Neem gerust contact op om de verwachtingen naast elkaar te leggen.

Recente voorbeelden:

MERCY KILLING

Unieke vertoning op dinsdag 17 april

Een kind met een beperking grootbrengen is een grote en zware uitdaging. Voor ouders in een heel arm ontwikkelingsland is het nog moeilijker. Ga je naar het hospitaal als je minder dan een dollar per dag verdient? Hoelang hou je het vol als je man je vlak na de geboorte achterlaat? Hoeveel beledigingen kan je verdragen?

Karen (foto) is 3 jaar. Ze heeft klompvoetjes en malaria. Haar moeder Mary heeft geen geld voor het ziekenhuis en ze wordt vaak uitgescholden. Sommige ouders van kinderen zoals Karen zien het niet meer zitten, ze geven op en doden hun eigen kind. Bij gebrek aan een beter Oegandees woord worden die moorden ‘Mercy Killing’ of ‘genademoord’ genoemd. Het is een taboe om erover te praten en het komt voor achter gesloten deuren.

Makers Luk Dewulf, Inge Wagemakers en Gerald Bareebe wonnen al verschillende persprijzen. Ook dit onderzoek resulteerde in heel sterke onderzoeksjournalistiek met schokkende en diepgaande getuigenissen. Regisseur en onderzoeksjournalist Luk Dewulf geeft na vertoning een woordje uitleg. In een Q&A kan hij vragen beantwoorden.

Luk Dewulf, Inge Wagemakers en Gerald Bareebe - België / Nederland - 2018 - 53 min.


Testscreening: THE DISASTER ARTIST


Mensen die ‘The Room’ (2003) zagen hebben een streepje voor. Wie de film niet gezien heeft, niet getreurd, het is geen voorwaarde om te genieten van ‘The Disaster Artist’. Bovendien wordt ‘The Room’ algemeen beschouwd als de slechtste film die ooit het daglicht zag. In die mate zelfs, dat het melodrama door de weinige bezoekers ofwel gezien werd als een komedie ofwel als een publieksparticipatieproject, genre ‘Rocky Horror Picture Show’, waarbij men luidkeels het scherm kon uitschelden. De film verwierf er wel een soort van cultstatus door, die één van de makers (Greg Sestero) inspireerde tot het boek “The Disaster Artist: My Life Inside The Room, the Greatest Bad Movie Ever Made”, waarop Franco zich baseerde voor de film.

De twee spilfiguren, Greg Sestero & Tommy Wiseau, ontmoeten elkaar in 1998 tijdens een acteerles in San Francisco. De pijnlijk timide Sestero geraakt geïntrigeerd door de flamboyante Tommy, die erin slaagt om in elk facet van zijn leven episch te zijn. Zijn ondefinieerbaar Europees accent en zijn totaal gebrek aan sociale vaardigheden zorgen voor hilarische taferelen, maar desalniettemin worden ze vrienden. Ze beslissen om samen naar LA te verhuizen om acteurs te worden. Door een compleet gebrek aan talent komen ze niet aan de bak. Zelf een film schrijven, produceren, regisseren en acteren is hun enige hoop. De productie is zo’n boeltje, het materiaal zo slecht, dat het een wonder is dat ze hoegenaamd iets kunnen inblikken. Tommy betaalt uit eigen zak twee bioscopen om ‘The Room’ op het programma te houden. De gevolgen zijn gekend.

Franco houdt het enigma, genaamd Tommy Wiseau, intact. Zijn accent, pokdalig gezicht, niet-bestaande kortetermijngeheugen en totaal onvermogen om een foutloze Engelstalige zin uit te spreken, maken hem een tragisch en onbegrepen personage. Het resultaat is een parodie en tegelijk ode aan de kunst van het filmproces.

Unieke vertoning, Het Zuid-Koreaanse ‘The Villainess’ in aanwezigheid van Byun-gil JUNG (regisseur)

Deze film wordt vertoond i.s.m. het Korean Cultural Center Brussels i.h.k.v. het vijfde KOREAN FILM FESTIVAL BRUSSELS (20-30 sept. 2017).

Een vleugje ‘La Femme Nikita’, een snuifje ‘Kill Bill’ en een sausje Hong Kong actieheldinnen, maar dan toch nog anders. ‘The Villainess’ is een unieke en waanzinnige trip in actieland, vol buitenaardse choreografieën en geflipte scenariotwists. Fans van excessen zetten 26 september (19u30) best nu al in de agenda, want het is hoogdag voor de action-lovers.


Avant-Première: CARGO

11 september 2017, 20u00
Beloftevol regisseur Gilles Coulier (van o.a. Bevergem) komt zijn eerste film voorstellen. Een West-Vlaamse familiekroniek die velen zal bekoren. De soundtrack werd verzorgd door Liesa Van der Aa. De hoofdrollen zijn voor Sam Louwyck & Wim Willaert, met een gastrol voor de enige echte Roland Van Campenhout. Tickets zijn te reseveren via info@studioskoop.be.


Masereel: Les Mains Libres

15 juni 2017

Frans Masereel staat wereldwijd bekend als één van de meest gepassioneerde kunstenaars die België ooit gekend heeft. Zijn oeuvre bestaat voornamelijk uit zwart-wit gravures die beenhard revolteren tegen de tragedies van zijn tijd. Gedreven door zijn pacifistische overtuigingen verpersoonlijkt hij , samen met schrijvers als Stefan Zweig en Romain Roland, de droom van een gemeenschappelijke Europese cultuur.
Special i.s.m. AMSAB (Instituut voor sociale geschiedenis).

Avant-Première: L’amant Double

13 juni 2017

Media-Avant-Première van de nieuwe psychologische thriller van François Ozon i.s.m. September Films & Vertigo.














Avant-Première: The Other Side Of Hope

17 maart 2017
Aki Kaurismäki creëert opnieuw een bloedmooi verhaal binnen zijn eigen universum. Avant-Première i.s.m. Cinemien.



















Alien: Director’s Cut op 35mm

woensdag 26 april
In het kader van de nieuwste Alien-film (Alien: Covenant) werd de klassieker uit 1979 nog eens van stal gehaald.


















Glimps

Het inmiddels ter ziele gegane Showcasefestival Glimps was meerdere jaren te gast in onze grote filmzaal.

europa art vac
webdesign: www.stans.be / development: www.tonijn.net