Online tickets
Selecteer een speeluur
Wo 06/12 | 14.45, 19.45 |
Do 07/12 | 17.15, 22.15 |
Vr 08/12 | 17.15, 19.45 |
Za 09/12 | 17.30, 19.45 |
Zo 10/12 | 17.30 |
Ma 11/12 | 19.45 |
Di 12/12 | 17.15 |
Nu in Studio Skoop
Historias para no contar Supereroi Anatomie d’une chute (Anatomy of a Fall) The Whale Beanpole (Dylda) Lifeforce J’aime la vie Opera, Ballet & Film: You and Me Callas - Paris, 1958 Vogelvlucht (Migration) Napoleon Perfect Days How to Have Sex Fallen Leaves The Boy and the Heron Het Smelt Augure Killers of the Flower Moon La Passion de Dodin Bouffant (The Pot-au-Feu) WIL The Miracle Club About Dry Grasses Oppenheimer Wish (NV) Il Boemo (The Bohemian) Dag Ma
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Fallen Leaves
Aki Kaurismäki - Finland/Duitsland - 2023 - 81 min.
met Alma Pöysti, Alina Tomnikov, Jussi Vatanen, Martti Suosalo, ...
Finse inzending voor de Oscars 2024
Filmfestival Cannes 2023: Prijs van de Jury
Bejubeld als de best gerecenseerde film op het Filmfestival Cannes 2023 en verkozen tot Beste Europese film van het jaar 2023.
In ‘Fallen Leaves’ schetst de Finse meester van de melancholie een komische romance tussen twee verloren zielen.
Ansa werkt in een supermarkt, waar de job zo slecht betaalt dat ze vervallen eten meeneemt naar huis. Holappa is een metaalbewerker die zo’n gevaarlijk werk doet dat hij voortdurend doodsangsten uitstaat. Om hiermee om te gaan drinkt hij overdag, en dan ook nog eens ‘s avonds. Ondertussen houdt de radio ons up-to-date over de oorlog in het naburige Oekraïne. Op een avond wordt Holappa meegesleurd naar een karaokebar. “Stoere jongens zingen niet”, zegt hij, maar hij ontmoet er wel de verlegen Ansa. Elektriciteit hangt in de lucht. Maar het leven zou het leven niet zijn als een resem obstakels de geliefden niet uit elkaar zouden houden …
Met zijn kenmerkende deadpan humor, minimalistische dialogen en retro esthetiek, slaagt Kaurismäki er in zijn nieuwste kleinood opnieuw in om zijn pech hebbende protagonisten in al hun complexiteit te vatten. Hij vindt humor en optimisme in de vreemdste omstandigheden. In een tijd van economische onzekerheid, oorlog en uitzichtloosheid is ‘Fallen Leaves’ een waardevolle reminder aan het belang van liefde en connectie. Keer op keer bewijst Finlands meest geliefde regisseur dat hij een klein mirakel is dat we moeten koesteren. (FVDK)
FR
Deux personnes solitaires se rencontrent par hasard au cours d’une nuit ordinaire à Helsinki. Tous deux recherchent l’unique et l’ultime amour de leur vie. Atteindre cet objectif ensemble s’avère extrêmement difficile en raison de leur consommation d’alcool, de la perte de leurs numéros de téléphone et du fait qu’ils ne connaissent ni leurs noms ni leurs adresses respectives. La tendance générale de la vie à mettre des obstacles sur le chemin de ceux qui s’efforcent d’être heureux n’aide pas non plus la situation.
EN
Fallen Leaves tells the story of two lonely people (Alma Pöysti and Jussi Vatanen) who meet each other by chance in the Helsinki night and try to find the first, only, and ultimate love of their lives. Their path towards this honorable goal is clouded by the man’s alcoholism, lost phone numbers, not knowing each other’s names or addresses, and life’s general tendency to place obstacles in the way of those seeking their happiness. This gentle tragicomedy, previously thought to be lost, is the fourth part of Aki Kaurismäki’s working-class trilogy (Shadows in Paradise, Ariel, and The Match Factory Girl).
★
“Het perfecte medicijn voor een herfstig gemoed” - ★★★★ De Standaard
“De Finse regisseur koppelt alweer perfect humor, melancholie en sociaal engagement aan elkaar.” - ★★★★ De Morgen
“De herfst was nooit mooier.” - ★★★½ HUMO
“Bijou chaplinesque. Un superbe film de résistance douce.” - ★★★★ Le Soir
“Un pur bijou de poésie et de mélancolie.” - ★★★★ Le Vif
“Drôle et émouvant, un grand moment de cinéma !” - RTBF
“Une nouvelle comédie pleine d’humanité.” - ★★★ La Libre
“Deadpan Aki Kaurismäki comedy with springtime in its heart” - ★★★★ The Guardian
★★★★★ - Libération
★★★★★ - Le Parisien
★★★★★ - Les Echos