Online tickets
Selecteer een speeluur
Di 20/05 | 19.45 |
Nu in Studio Skoop
Japanese Avant-Garde Pioneers Traffic (Reostat) Il Postino Sinners The Last Showgirl The Outrun Vermiglio All We Imagine as Light The Seed of the Sacred Fig The Brutalist Black Bag Mickey 17 Memoir of a Snail Parthenope A Complete Unknown Flow Paddington in Peru (OV) Soft Leaves Hola Frida! Victor Vleermuis hold on to her The Bibi Files Dressed to Kill Festen Troll Hunter Riefenstahl The Room
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Festen
Thomas Vinterberg - Zweden/Denemarken - 1998 - 105 min.
met Ulrich Thomsen, Henning Moritzen, Thomas Bo Larsen, Trine Dyrholm, ...
Filmfestival Cannes 1998: Prijs van de Jury
Re-release i.h.k.v. 30 jaar Dogma
Vanaf 28 mei in Studio Skoop
Avant-Première i.h.k.v. Film Fest on Tour op dinsdag 20 mei om 19u45
Klik hier voor tickets
Om de zestigste verjaardag van hun welgestelde vader-patriarch te vieren, keren de drie volwassen kinderen terug naar het grote familielandhuis en zitten er samen met vrienden en verwanten aan de feesttafel. De viering draait uit op een afrekening: de oudste zoon brengt een goed bewaard familiegeheim aan het licht. Zijn beschuldigingen aan het adres van zijn vader slaan in als een bom en verpesten voorgoed de sfeer van het feest dat desondanks toch niet wordt afgeblazen. Het keukenpersoneel, dat kennelijk al lang op de uitbarsting zat te wachten, zorgt ervoor dat niemand het huis kan verlaten. Het lijkt wel een incestdrama bedacht door Bunuel en geënsceneerd door een Renoir uit het videotijdperk. De technische mankementen en slordigheden - de voortdurend inzoomende camera, de springerige montage, de wazige beelddefinitie - worden door Vinterberg omgebogen tot kwaliteiten: de adequate visuele stijl, gênant intiem, voor dit sarcastisch familieportret met sterk ensemblewerk van een groep voortreffelijke Deense acteurs.
Thomas Vinterbergs ‘Festen’ won de Juryprijs op het Filmfestival van Cannes in 1998 en wordt nog steeds beschouwd als een meesterwerk binnen de moderne cinema. Met intense acteerprestaties en een beklemmende sfeer, is deze film een emotionele achtbaan die de kijker confronteert met thema’s als schaamte, schuld en vergeving. Het was de eerste film die is gemaakt volgens de Dogma 95-principes, een filmverbond opgericht door Vinterberg zelf, samen met collega Lars von Trier. Deze minimalistische filmstijl, met handheld camera’s en natuurlijke belichting, versterkt de rauwe emoties in dit verhaal over familiegeheimen en verraad.
FR
Lors d’une fête célébrant le 60e anniversaire du père de famille, son fils révèle un secret choquant qui fait s’effondrer la façade d’une famille apparemment parfaite. Festen a remporté le prix du jury au festival de Cannes 1998 et est toujours considéré comme un chef-d’œuvre du cinéma moderne. Avec des acteurs intenses et une atmosphère obsédante, ce film est une montagne russe émotionnelle qui confronte le spectateur aux thèmes de la honte, de la culpabilité et du pardon.
‘Festen’ de Thomas Vinterberg est le premier film réalisé selon les principes du Dogme 95, une association cinématographique fondée par Vinterberg lui-même, avec son collègue Lars von Trier. Ce style de film minimaliste, avec des caméras à la main et un éclairage naturel, renforce les émotions brutes de cette histoire de secrets de famille et de trahison.
EN - THE CELEBRATION
At a party celebrating the father’s 60th birthday, his son reveals a shocking secret that shatters the facade of a seemingly perfect family. Festen won the Jury Prize at the 1998 Cannes Film Festival and is still considered a masterpiece of modern cinema. With intense acting and a haunting atmosphere, the film is an emotional rollercoaster that confronts the viewer with themes of shame, guilt and forgiveness.
Thomas Vinterberg’s ‘Festen’ is the first film to be made in accordance with the principles of Dogme 95, a film association founded by Vinterberg himself, together with his colleague Lars von Trier. This minimalist film style, with hand-held cameras and natural lighting, reinforces the raw emotions of this story of family secrets and betrayal.
★
“In dit familieportret gaat Thomas Vinterberg genadeloos te werk. Hij hanteert zijn camera zoals een chirurg zijn bistouri. Wat hij blootlegt, is allesbehalve fraai en appetijtelijk. [...] Vinterberg ontpopt zich tot een knap observator, met oog voor revelerende details. Zijn film munt ook uit door een sterke constructie.” - Raf Butstraen (De Standaard)