Online tickets
Selecteer een speeluur
Za 03/06 | 17.15 |
Ma 05/06 | 17.15 |
Di 06/06 | 17.15 |
Nu in Studio Skoop
A Good Person Spider-Man: Across the Spider-Verse (OV) Spider-Man: Een Grenzeloos Universum (NV) The Little Mermaid (OV) Limelight Plan 75 Jeanne du Barry Aftersun Lou Reed’s Berlin Tár De Acht Bergen (Le Otto Montagne) Saules Aveugles, Femme Endormie (Blind Willow, Sleeping Woman) Are You Lonesome Tonight? Armageddon Time Stars at Noon Beau Is Afraid Inside De Kleine Zeemeermin (NV) Superkat Maurice Mijn Kat en Ik: Het grote avontuur van Poes Asteroid City Black Sheep Ik heb voor niks geschreven Elemental (NV) Elemental (OV) En cour(t)s de route #4: Met De Stroom Mee / Au Fil de l’Eau
Nieuwsbriefx
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Armageddon Time
James Gray - Verenigde Staten/Brazilië - 2022 - 114 min.
met Anne Hathaway, Jeremy Strong, Banks Repeta, Jaylin Webb, Anthony Hopkins, ...
Filmfestival van Cannes 2022: genomineerd voor de Gouden Palm
De vorige film van de Amerikaanse scenarist en regisseur James Gray, ‘Ad Astra’, was een ambitieus ruimtevaart-epos. Het is dus niet gek om bij de titel ‘Armageddon Time’ te denken aan apocalyptische sciencefiction, of op zijn minst een rampenfilm. Het tegendeel blijkt waar: Grays nieuwe film is een kleinschalig familiedrama, een hoogst intieme terugblik op zijn jeugd in een joods middenklassegezin in de jaren tachtig.
Stiekem was ook ‘Ad Astra’, dat draaide om de zoektocht van een zoon naar zijn vader, een ingetogen familiedrama, maar dan in de ruimte. Gray keert in zijn films (‘The Yards’, ‘Little Odessa’, ‘The Lost City of Z’) voortdurend terug naar de relaties tussen familieleden. In die zin is ‘Armageddon Time’ geen buitenbeentje in zijn oeuvre, maar een zo persoonlijk verhaal vertelde de regisseur niet eerder.
Hoofdpersoon Paul Graff is een jaar of 11 en woont in Queens, New York. Zijn oorspronkelijke familienaam is Greizerstein, zijn familie van moederskant komt uit Oekraïne, waar zijn overgrootouders slachtoffer werden van de pogroms.
De titel (die verwijst naar een doempredikende Ronald Reagan) is niet het enige waarmee Gray zijn publiek op het verkeerde been zet. ‘Armageddon Time’ lijkt in eerste instantie een in nostalgie gedrenkt drama: typisch zo’n film waarin de filmmaker met een milde blik kijkt naar zijn jongere zelf. Waarin opgroeien wordt verbeeld als een eervolle strijd tegen welke vijand dan ook.
Maar Gray spaart zichzelf helemaal niet. De jonge acteur Banks Repeta heeft wel een engelengezicht, maar Paul is geen bijzonder aardig kind. Hij is lastig, niet geïnteresseerd in school en te naïef en egocentrisch om een goede vriend te zijn voor zijn klasgenoot Johnny, die zwart is en uit een armere wijk komt. Terwijl Paul met dank aan zijn gulle grootvader (een breekbare Anthony Hopkins) naar een dure school kan, vergaat het Johnny steeds slechter.
Rustig en zonder poeha vertelt Gray een verhaal dat zich gaandeweg vertakt, dat gaat over klassenverschillen en racisme, waarbij de invloed van de familie Trump op de achtergrond een rol speelt. Pauls ouders willen niets liever dan dat hun kinderen goed terechtkomen. Een Amerikaanse droom die, al hun progressieve opvattingen ten spijt, zorgt voor oogkleppen. Want wie slechter af is, moet het zelf maar zien te rooien.
Zo wordt het verhaal van één jongen alsnog een veelomvattende, zelfkritische maatschappijbeschouwing. Geen ruimtespektakel, maar toch iets groots. (Bron: De Volkskrant)
FR
L’histoire très personnelle du passage à l’âge adulte d’un garçon du Queens dans les années 80, de la force de la famille et de la quête générationnelle du rêve américain.
EN
From acclaimed filmmaker James Gray, ARMAGEDDON TIME is a deeply personal coming-of-age story about the strength of family and the generational pursuit of the American Dream. The film features an all-star cast including Anthony Hopkins, Anne Hathaway and Jeremy Strong.
★
“Rustig en zonder poeha vertelt ‘Armageddon Time’ een verhaal over klassenverschillen en racisme” - ★★★★ De Volkskrant
“Both a coming of age and an exploration of an era, this self-biographical reminiscence feels both regretful and hopeful – a filmmaker trying to make peace. It’s not sugar-coated, but it’s full of love.” - ★★★★ Empire Magazine