Online tickets
Selecteer een speeluur
Do 29/05 | 19.45 |
Nu in Studio Skoop
Japanese Avant-Garde Pioneers Traffic (Reostat) Il Postino Sinners The Last Showgirl The Outrun Vermiglio All We Imagine as Light The Seed of the Sacred Fig The Brutalist Black Bag Mickey 17 Memoir of a Snail Parthenope A Complete Unknown Flow Paddington in Peru (OV) Soft Leaves Hola Frida! Victor Vleermuis hold on to her The Bibi Files Dressed to Kill Festen Troll Hunter Riefenstahl The Room
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Riefenstahl
Andres Veiel - Duitsland - 2024 - 115 min.
Documentaire
Filmfestival Venetië 2024: Cinema & Arts Award
Het Willemsfonds herdenkt 80 jaar sinds het einde van WOII met unieke filmvertoningen
De Tweede Wereldoorlog eindigde officieel in Europa op 8 mei. Met het oog op de huidige actualiteit en de dringende noodzaak van historisch bewustzijn heeft het Willemsfonds besloten om deze herdenking gedurende heel 2025 te vieren met filmvertoningen verspreid over Vlaanderen. Deze vertoningen maken deel uit van Campus Willems, het leercentrum van het Willemsfonds die mensen samenbrengt om te leren, kritisch na te denken en verhalen te delen.

In samenwerking met Lumière, Studio Skoop en deMens.nu wordt elke drie maanden een film vertoond steeds gevolgd door een nabespreking met gastsprekers.
In februari startten we met de film ‘De Laatste Joodse Zomer’ (2024) van regisseur Thom Vander Beken. Op donderdag 29 mei om 19u45 volgt een speciale vertoning van ‘Riefenstahl’. De film wordt ingeleid en besproken door Tim Maerschand en Wouter Hessels.
Tim Maerschand is co-presenteert het radioprogramma Kuleshov bij Urgent.fm en de podcast Wide Angle voor Film Fest Gent. Als vrijwilliger is hij actief betrokken bij de Gentse filmcollectieven Ciné Rio en Kuru. Als freelancer verzorgt hij op regelmatige basis inleidingen en nagesprekken in Brugge, Deinze en Gent. Hij leverde in het verleden bijdragen aan de tijdschriften Filmmagie en Fantômas.
Wouter Hessels is docent en onderzoeker in filmgeschiedenis aan het RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) in Brussel. Hij is ook programmator van CINEMA RITCS. Aan het INSAS (Institut National Supérieur des Arts du Spectacle et des techniques de diffusion) in Brussel doceert hij filmanalyse en hij geeft regelmatig meertalige inleidingen en lezingen in CINEMATEK (Koninklijk Belgisch Filmarchief). Hij is ook gastprofessor aan Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne en filmcurator in binnen- en buitenland.
OVER DE FILM
Meer dan vijftig jaar vocht de Duitse Leni Riefenstahl (1902-2003) als een getergde leeuwin om verlost te geraken van de nazipropagandasmet die aan haar filmisch en esthetisch baanbrekende documentaires ‘Triumph des Willens’ en ‘Olympia’ kleefde. Die gingen in haar ogen over schoonheid, arbeid en vrede. Niet over politiek. Onder meer Susan Sontag dacht daar anders over. Net zoals de documentarist Andres Veiel, die voor het oeverloos fascinerende ‘Riefenstahl’ het persoonlijk archief van de beruchte filmmaakster doorploegde. Het leverde hem een schat aan soms onthutsende informatie op waaronder een brief vol lof aan Hitler, beschuldigingen van aanranding door propagandaminister Goebbels, cassante talkshow-optredens en dubieuze momenten wanneer ze denkt dat de interviewcamera’s niet draaien. Het regent losjes citaten van en over haar, en uit alles blijkt dat Riefenstahl levenslang (en ferm) de regie in handen hield. Veiel suggereert leugenachtigheid, maar legt het eindoordeel toch bij de kijker. (FFG)
Lees hier een zeer interessant gesprek met Riefenstahl-regisseur Andres Veiel - Fast Forward
FR
Elle a été actrice, monteuse, réalisatrice. Elle a créé des images iconiques. Elle a été proche du régime nazi. Qui était-elle ? Une opportuniste ? Une manipulatrice ? Une visionnaire ? Ses archives personnelles, accessibles pour la première fois, la révèlent enfin, dans toute sa complexité, son ambiguïté.
EN
A captivating insight into the private estate of Leni Riefenstahl, who became world-famous with her Nazi propaganda film ‘Triumph of the Will’ but kept denying any closer ties to the regime.
★
“It is sobering and profoundly eerie to watch this masterful documentary about “Hitler’s favourite film-maker” Leni Riefenstahl in the festival that awarded her a gold medal for Triumph of the Will in 1935…” - ★★★★ The Times (UK)
“Riefenstahl does not come to praise or reclaim the late director, but nor does it mean to bury her. It acknowledges her as a trailblazer… But the film also demonstrates the ways in which her work is inextricably linked to nazism” - ★★★★★ The Guardian