Bezoek onze mobiele website

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox

verstuur
Cafe19u-weekend14u
Opera ballet film 2

The Mustang

Laure de Clermont-Tonnerre - Frankrijk/België - 2019 - 96 min.
met Matthias Schoenaerts, Connie Britton, Bruce Dern, Jason Mitchell, Gideon Adlon, …

“Ik kan niet goed met mensen om”, zegt Roman (Matthias Schoenaerts) tegen de psycholoog als hij na lange tijd weer uit de isoleercel mag. Daar is geen woord van gelogen. De kaalgeschoren bajesklant uit zich makkelijker met geweld dan met woorden, een eigenschap die hem een baantje als strontschepper oplevert. Tussen de wilde paarden die ze in het afgelegen cachot in Nevada africhten - een programma waarmee gevangenissen iets aan de fors toenemende mustangpopulatie in de VS willen doen - voelt de getormenteerde ziel zich beter dan tussen mensen. Als hij op een dag een losgeslagen hengst moet kalmeren, ontdekt hij een zielsverwant. Kunnen ze elkaar temmen?

Hoewel dit een vreemd verhaal lijkt voor een Française die voor haar langspeeldebuut naar de VS trok, vermengt regisseur Laure de Clermont-Tonnerre Amerikaanse oergenres als de gevangenisfilm en western soepel met haar Europese filmtaal en fascinatie voor (therapie)dieren. In haar Sundance-kortfilm ‘Rabbit’ zoomde ze vijf jaar geleden reeds in op een vrouwelijke gedetineerde die in haar cel een konijn moest verzorgen, in de hoop dat het dier haar tot inzicht zou brengen en ze haar leven uiteindelijk weer kon oppakken.

In dit langspeelfilmdebuut dat het midden houdt tussen Chloé Zhao’s ‘The Rider’ en Frank Darabonts ‘The Shawshank Redemption’ volgt de Clermont-Tonnerre nu een gelijkaardig pad, alleen scherpt ze de ‘gevangene vs. dier’-premisse verder aan met spaarzamere dialogen, intensere vertolkingen, nog meer opgepotte woede en een woestijn. De leegte van de Mojave Desert is immers de ideale plek voor een overpeinzende film over iemand die worstelt met zichzelf en de wereld. Zo’n ‘stille waters, diepe gronden’-rol is natuurlijk op het lijf van Matthias Schoenaerts geschreven. Overal wordt de ‘Rundskop’-acteur geprezen om zijn ‘zachtjes verschroeiende vertolking die je daar treft waar het pijn doet’. Sommigen noemen het zijn beste rol ooit.

Ook een andere Belg maakt een goede beurt: Ruben Impens. Zijn evocatieve fotografie doopt Clermont-Tonnerre’s debuut immers in een verschroeiend sfeertje waardoor ‘The Mustang’ geleidelijk uitgroeit tot een poëtisch drama dat naar een intense finale toewerkt waarbij niemand het droog houdt.

De leegte van de Mojave Desert is de ideale plek voor een overpeinzende film over iemand die worstelt met zichzelf en de wereld. Zo’n ‘stille waters, diepe gronden’-rol is op het lijf van Matthias Schoenaerts geschreven. (Film Fest Gent)

FR
Le film raconte l’histoire d’un détenu américain, joué par l’acteur belge Matthias Schoenaerts, à qui incombe la tâche d’apprivoiser un mustang sauvage. L’histoire s’inspire d’un programme de réhabilitation développé dans l’État du Nevada.

Dans “The Mustang”, Matthias Schoenaerts incarne le prisonnier Roman Coleman, condamné à une lourde peine qu’il purge dans le Centre correctionnel du nord du Nevada (NNCC). Malgré ses accès de violence, le détenu reçoit l’opportunité de participer à un programme de réhabilitation. Mais son tempérament lui joue des tours. Le film a récolté les louanges des Américains grâce à sa thématique, à sa photographie et au jeu d’acteur de Matthias Schoenaerts. (RTBF)

EN
Comparisons will be made to ‘The Rider’ - another man-meets-horse saga directed by a woman. But Clermont-Tonnerre’s savage plunge into the ferocity and fragility of the male ego is its own animal. What the troubled convict Roman and the wild mustang Marcus find in each other is an understanding that’s forged in loneliness. The give-and-take between the two beasts is emotionally crushing. [...] The soaring poetic majesty achieved by cinematographer Ruben Impens and composer Jed Kurzel ease the hurt in this open wound of a movie. Above all, ‘The Mustang’ marks the birth of an exceptional new filmmaker, a woman hellbent on bucking Hollywood gender bias. By any standard, that’s cause for celebration. (Rolling Stone)

“Animals have been coaxing the soft side out of tough guys since Clint Eastwood co-starred with an orangutan, yet there’s still something poignant about this meathead engaging with a warmer world.” ★★★★ (Times UK)

“While more modest in scale, this might be the most humane addition to the genre since The Shawshank Redemption.” ★★★★ (London Evening Standard)

Trailer

Deel film

Prijzen Algemeen tarief: 10,00 €
Reductie tarief: 8,00 €
Filmstones: 7,50 € (iedereen) / Korte film: 6,50 € (iedereen)
Cadeautickets: info a.d. kassa

Onze reductieprijzen zijn geldig voor:
Kinderen tot 18 jaar / Studenten met een geldige studentenkaart / Werklozen op vertoon van werklozenkaart / Senioren 60+ / Mindervaliden.
Op maandag (behalve op feestdagen) komt iedereen binnen aan het reductietarief.

europa art vac