Online tickets
Selecteer een speeluur
| Wo 17/12 | 19.45 |
Nu in Studio Skoop
Arco (OV) Titane Nachtvlinders Mother The Last Viking Bugonia One Battle After Another L’étranger Sentimental Value Springsteen: Deliver Me from Nowhere It Was Just an Accident (Un simple accident) The Disappearance of Josef Mengele Downton Abbey 3: The Grand Finale Heldin The Salt Path Arco (NV) Hopper 2: Het Geheim van de Marmot Het kleine spookje Laban spookt weer rond Freeride Film Festival 2025: PLAYING WITH THE LIMIT Samurai Cop The Wailing (Gokseong)
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
The Wailing (Gokseong)
Na Hong-jin - Zuid-Korea - 2016 - 156 min.
met Kwak Do-won, Hwang Jung-min, Jun Kunimura, Chun Woo-hee, Kim Hwan-hee, ...
KURU CULT NIGHT #22 - CELEBRATING BAD TASTE ON THE BIG SCREEN
Woensdag 17 december om 19u45 (klik op het vertoningsuur voor tickets)
“Never be tempted.”
Het Cult Night najaar in Studio Skoop sluit Kuru af met een van de sterkste horrorfilms van de 21ste eeuw: ‘The Wailing’, hoog genoteerd in de Top 250 Horror Films op Letterboxd. Kort na de komst van een mysterieuze Japanner, verspreidt een bizarre infectie zich met gruwelijke gevolgen in het Zuid-Koreaanse bergdorpje Gokseong (de Koreaanse titel van de film). Wat steeds meer op demonische bezetenheid lijkt, gaat het politiepetje te boven van rechercheur Jong-goo. Nogal onbeholpen voert hij het onderzoek in een poging eveneens zijn eigen dochtertje te redden. “Het is begonnen. Je kunt je maar beter schrap zetten”, luidt de onheilspellende boodschap, ook voor de kijker.
In het rijtje regisseurs uit de zogenoemde Korean New Wave sinds de millenniumwisseling is naast de bekendere Park Chan-wook en Bong Joon-ho een ereplaats weggelegd voor Na Hong-jin. Geïnspireerd door de grimmige misdaadthrillers van onder meer William Friedkin en Takeshi Kitano maakte Na Hong-jin internationaal een naam voor zichzelf met ‘The Chaser’ (2008) en ‘The Yellow Sea’ (2010). Zijn derde langspeelfilm en magnum opus ‘The Wailing’ (2016) leverde hem wereldwijd lovende kritieken, de Focus Asia Award op het toonaangevende genrefilmfestival van Sitges en talloze andere prijzen.
Het verhaal is geworteld in het lokale landschap en persoonlijke worstelingen van Na Hong-jin. Na het verlies van meerdere dierbaren keerde de christelijk opgevoede cineast zijn zielenroerselen tot Koreaanse volksreligies en sjamanisme uit Nepal. De lange speelduur versterkt enkel de Shakespeariaanse tragiek in deze sublieme slowburner over angst, geloof (in crisis) en hysterie. Op meesterlijke wijze vermengt Na bovennatuurlijk drama, occultisme en maatschappijkritiek met elementen uit policiers, zombiefilms en zelfs slapstick. Je voelt de invloed op recente horror kruisbestuivingen van Amerikaanse filmmakers als Ari Aster, Jordan Peele en Zach Cregger. Ten tijde van ‘Midsommar’ noemde Aster het zijn favoriete horrorfilm van de afgelopen jaren. Ongezien, onder de huid en onovertroffen is ‘The Wailing’ zoveel meer dan een Koreaanse ‘The Exorcist’.
EN
Kuru concludes the Cult Night autumn season at Studio Skoop with one of the most powerful horror films of the 21st century: ‘The Wailing’, highly ranked in the Top 250 Horror Films on Letterboxd. Shortly after the arrival of a mysterious Japanese man, a bizarre infection spreads with horrific consequences in the South Korean mountain village of Gokseong (the Korean title of the film). What increasingly resembles demonic possession is beyond the capabilities of detective Jong-goo. He clumsily conducts the investigation in an attempt to save his own daughter too. ‘It’s started. You better brace yourself,’ is the ominous message, even for the viewer.
Among the directors of the so-called Korean New Wave since the turn of the millennium, Na Hong-jin holds a place of honour alongside the more well-known Park Chan-wook and Bong Joon-ho. Inspired by the gritty crime thrillers of William Friedkin and Takeshi Kitano, among others, Na Hong-jin made a name for himself internationally with ‘The Chaser’ (2008) and ‘The Yellow Sea’ (2010). His third feature film and magnum opus, The Wailing (2016), earned him worldwide critical acclaim, the Focus Asia Award at the leading genre film festival in Sitges, and countless other awards.
The story is rooted in the local landscape and personal struggles of Na Hong-jin. After losing several loved ones, the Christian-raised filmmaker turned his innermost thoughts to Korean folk religions and Nepalese shamanism. The film’s long runtime only reinforces the Shakespearean tragedy in this sublime slow-burner about fear, (crisis of) faith and hysteria. Na masterfully blends supernatural drama, occultism and social criticism with elements from police procedurals, zombie movies and even slapstick comedies. You can feel the influence on recent horror hybrids by American filmmakers such as Ari Aster, Jordan Peele and Zach Cregger. At the time of ‘Midsommar’, Aster called it his favourite horror film of recent years. Unseen, under the skin and unsurpassed, ‘The Wailing’ is so much more than a Korean ‘The Exorcist’.
★
“Delivers an atmospheric, cleverly constructed mystery whose supernatural thrills more than justify its imposing length.” - Rotten Tomatoes, 99% rating
“Na’s screenplay takes viewers to the root of evil in a manner that subverts expectations and cleverly manipulates cause and effect at almost every turn.” - Screen Daily ★★★★½
“What makes The Wailing so unusually disturbing is the almost palpable aura of evil it radiates from calm start to sorrowful finish.” - Los Angeles Times ★★★★
“Takes its time to burrow under your skin, but by the time it weaves its dark, potent spell, it leaves you with a lingering, unshakeable sense of dread that Hollywood horror films can rarely muster.” - Empire ★★★★
“I think South Korea has been juggling tones and genres in a really wild way without ever losing coherency, in a way that feels utterly forward-thinking to me. I’ve been more excited about what’s happening in South Korea right now than anywhere else.” - Ari Aster, Nerdist interview, 2018











