terug menu

Vandaag

Peacock

Bernhard Wenger - Oostenrijk/Duitsland - 2025 - 102
met Albrecht Schuch, Anton Noori, Julia Franz Richter, Maria Hofstätter, ...

Online tickets - Selecteer een speeluur

Vandaag: 17.15

Toon alle speeluren
Wo 16/7/2025: 17.15
Do 17/7/2025: 19.45
Vr 18/7/2025: 17.15
Za 19/7/2025: 19.45
Zo 20/7/2025: 17.20
Ma 21/7/2025: 20.00
Di 22/7/2025: 17.30

Verberg speeluren

Deze geestige debuutfilm van schrijver/regisseur Bernhard Wenger volgt een man wiens beroep bedrog vereist, dat elke kans op een echt leven ondermijnt. Het slimme concept, de maatschappijkritische blik en een sterke centrale rol van Albrecht Schuch (‘All Quiet on the Western Front’) zorgen samen voor een gepolijste, op sluwe wijze vermakelijke film die na een wereldpremière op het Filmfestival van Venetië ongetwijfeld ook het arthousepubliek zal aanspreken.

Matthias is een belangrijk lid van de organisatie Good Companion. Onopvallend knap, welgemanierd en zeer presentabel, is hij in te huren als de ideale metgezel voor lastige sociale situaties. Hij doet zich voor als je perfecte partner voor de avond, als een goede vriend of een loyale zoon, en doet er alles aan om je er goed uit te laten zien. Matthias is zo goed in zijn werk dat het in zijn privéleven een probleem begint te worden. Hij is een pleaser die nooit de boel op stelten wil zetten of iemand beledigen, en zijn kalme manier van doen wordt ondraaglijk voor zijn vriendin Sophia.

Wanneer Sophia hem verlaat, belandt Matthias in een existentiële crisis en een intensieve zelfreflectie. Bijna zoals Sandra Hullers Ines in ‘Toni Erdmann’ (2016) is Matthias iemand die meer spontaniteit in zijn leven nodig heeft, en Schuchs vertolking legt de spanningen in het personage perfect vast. Hij presenteert zichzelf als iemand die enorm veel zelfcontrole heeft, die attent en alert is voor de behoeften van anderen, maar een blik van paniek of alarm is nooit ver weg. Hij zit gevangen in een spel en is er steeds op bedacht om ontdekt te worden. Naarmate zijn eenzame leven begint te ontrafelen, brokkelt zijn onverbiddelijke façade af en begint hij zich zelfs af te vragen wat echt is en wat verzonnen. Is de mooie Ina bijvoorbeeld oprecht tegen hem, of had een collega haar kunnen inhuren om hem op te vrolijken?

Terwijl Matthias geconfronteerd wordt met ontevreden klanten en kansen om een andere richting in te slaan, onthult Wenger zijn affiniteit met Yorgos Lanthimos en Ruben Östlund in zijn benadering van menselijke kwetsbaarheid en maatschappijkritiek. ‘Peacock’ (Originele titel: ‘Pfau - Bin ich echt?’) speelt zich af in een maatschappij waar status en privileges belangrijker zijn dan mededogen en eerlijkheid. Er is iets van Lanthimos te bespeuren in de verjaardagsvieringen en de naakte yogaretraite die Matthias bezoekt (compleet met contemplatiegazon). Er zijn echo’s van Östlund in een groep mensen die in de ban zijn van pretentieuze kunst, arrogantie en ijdelheid.

Wengers soepel gestructureerde debuut is doorspekt met droge, komische momenten die Matthias naar een inzinking of heruitvinding drijven. Schuchs oprechte spel en komische timing zorgen ervoor dat Matthias een sympathieke aanwezigheid blijft terwijl hij de verschrikkingen en kansen van een dapper nieuw leven, gebaseerd op eerlijkheid, trotseert. (naar Screen Daily)

FR
Besoin d’un petit ami cultivé pour impressionner votre entourage ? D’un fils parfait pour forcer l’admiration de vos clients ? D’un répétiteur pour vous préparer à une dispute conjugale ? Louez Matthias, un maître dans sa profession, excellant chaque jour à se faire passer pour une personne différente ! Mais quand Matthias doit être lui-même, le véritable défi commence…

EN
Matthias masters impersonating roles for hire: cultured boyfriend, perfect son, sparring partner. Professionally adept at pretending daily, his true challenge lies in being himself.

“Wenger’s script is a sly, finely balanced thing, pointedly and often hilariously poking fun at corporate and capitalistic ideals of self-improvement and social coordination, without ridiculing the individuals who feel beholden to those standards” - Variety

“The smart concept, social commentary and a strong central performance from Albrecht Schuch combine to create a polished, slyly entertaining work that should attract arthouse audiences” - Screen International

Trailer

Deel film