Bezoek onze mobiele website

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox

verstuur
17568 afiicheontour hr
Cafe sitead2  small
21273144 1831235873853121 4991617955930241093 o

Over Studio Skoop

Arthouse Cinema

Al meer dan 40 jaar staat Studio Skoop in het Gentse gekend voor de ‘betere cinema’. Wij zijn een onafhankelijke arthouse cinema die resoluut de kaart trekt van de auteursfilm. We programmeren kwaliteitsfilms uit alle hoeken van de wereld, die internationaal worden geprezen en gelauwerd. We beschikken over 5 gezellige airco filmzalen met uitstekende digitale projectie en klank. Een bezoek aan ons uniek filmcafé loont zeker ook de moeite. Studio Skoop wordt niet structureel gefinancierd door de Vlaamse Overheid. Gelukkig kunnen we rekenen op een goede opkomst van de cinefiele Gentenaars en bezoekers van ver buiten onze geliefde Artveldestad. Studio Skoop kan bovendien ook rekenen op de steun & knowhow van enkele (inter)nationale professionele organisaties zoals Europa Cinémas, CICAE en VAC.

Onze films

Elke week wordt ons programma aangepast op basis van het nieuwe filmaanbod en het bezoekersaantal. Zowel Europese films, wereldcinema (Azië, Zuid-Amerika…), als onafhankelijke Amerikaanse films… krijgen bij ons een plaats.
We geven ook lokale regisseurs een kans om hun films aan een groter publiek te tonen. We streven hierbij steeds naar een kwalitatief aanbod, zodat u zelfs onvoorbereid Studio Skoop kan binnenstappen en altijd tussen verschillende topfilms kan kiezen.

Studio Skoop door de jaren heen

Mei 2012

Studio Skoop investeert in digitale cinema! Alle zalen worden voorzien van digitale projectoren en klank. 3 van de 5 zalen behouden ook de 35mm projectoren.

3 maart - 6 maart 2010

De eerste editie van het Japan-Square filmfestival, dat sindsdien jaarlijks zijn thuis zou vinden in Studio Skoop, opent met ‘Tony Takitani’ van Jun Ichikawa en sluit het festival af met ‘Tamala 2010: A Punk Cat In Space’ van Tol.
De jaren hierop volgend programmeert Japan-Square vzw steeds vernieuwender en bouwen ze aan Japan-minded publiek. Ook culinair zullen de bezoekers in de watten gelegd worden.

2009-2010

De zetels krijgen een stevige opknapbeurt en ook de zalen worden aangepast om te voldoen aan de nieuwe Europese normering voor brandbeveiliging.

maart 2009

Cine Public, hét kortfilmfestival voor de niet-professionele cineast, in samenwerking met het centrum voor beeldexpressie, vindt voor de eerste maal plaats in onze zalen.
Dit evenement zal tweejaarlijks enkele honderden jonge enthousiastelingen een hart onder de riem steken.

november 2003 - maart 2005

Zo lang liep de 6u durende Italiaanse familiekroniek ‘La Meglio Gioventú’ in 2 delen in onze zalen. Goed voor in totaal 38.321 bezoekers.
Tot op heden nog steeds de best bezochte film in de geschiedenis van Studio Skoop.

December 2003

Studio Skoop vervangt de oude filmprojectoren door spiksplinter nieuwe KINOTON FP30 machines. Vanaf nu worden in alle zalen met nieuwe ‘State-of-the-Art’ projectoren en Dolby SR Digital de filmprojecties verzorgd.

3 juli - 3 september 2003

“CARAMBA ! - de zomer van Studio Skoop” is een vaste waarde geworden binnen het aanbod van de Vlaamse zomer-festivals. Negen weken lang brengen wij filmplezier met nieuwe, onuitgegeven films en de betere hernemingen en klassiekers. Alle films spelen slechts één filmweek. Deze traditie is vooral leuk omdat men zelfs tijdens warme en zwoele zomerdagen in een frisse & ‘coole’ zaal (met air-conditioning) kan genieten van een ‘coole’ film.

2002 - 2003

Studio Skoop brengt verder een eigenzinnige kijk op de hedendaagse filmproduktie. Hiervoor hebben wij reeds afspraken met buitenlandse distributeurs om exclusief voor Vlaanderen en/of België films te brengen die géén Belgische distributeur hebben gevonden. In het verleden brachten wij zo “Gummo” en “Female Perversions”. Ook zullen wij blijven op zoek gaan naar dat wat vernieuwend is en hopen zo andere “Pi” ‘s en nieuwe jonge regisseurs te kunnen ontdekkenn.

27 feb. - 6 maart 2002

“VIEWPOINT - 8° Documentair Filmfestival Gent” is ondertussen uitgegroeid tot een gerespecteerd internationaal fesival en wordt in binnen- en vooral het buitenland geroemd voor zijn sterke kwalitatieve en eigenzinnige filmkeuze. Blikvangers waren Frederic Wiseman’s ‘Domestic Violence’, die op het filmfestival van Venetië in wereldpremiere ging, en de Focus gewijd aan het werk van de Amerikaanse documentarist Alan Berliner, die zijn nieuwste film persoonlijk kwam voorstellen.

13 september 2001

Het “30 jaar Studio Skoop Feest”. Studio Skoop en het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent organiseren om 20.00 uur de Belgische premiere van ‘Moulin Rouge’ die in alle zalen van Studio Skoop ter gelijker tijd geprojecteerd voor de talrijk opgekomen genodigden. Achteraf krijgen zij een ‘Moulin Rouge’-receptie aangeboden op een uitzonderlijke lokatie, ‘Het Glazen Straatje’ die in een ‘Moulin Rouge’-kleedje is gestoken.
Om 23u00 uur worden de Studio Skoop bezoekers gratis verrassingsfilms (‘The Center of the World’ , ‘You can count on me’ , ‘Suspicious River’, ‘The Goddess of 67’ & ‘En Vacances’) aangeboden in de 5 verschillende zalen met achteraf een spetterende ‘Moortgat Duvel’-receptie in het café.

2000

Studio Skoop bouwt een vijfde zaal, renoveert het volledige complex en beschikt hiermee over een 5 zalen ‘Arthouse-bioskoopcomplex’ met ‘State-of-the-Art’ techniek en klank. Zalen 3, 4 & 5 krijgen de laatste generatie Dolby-klanksystemen. Daarenboven blijft het volledig opgefriste en prachtige muziekcafé een constante in het Gentse uitgaansleven. De trappenhall van het café wordt een ‘statement’ van Studio Skoop aan zijn bezoekers. Kunstenaar Filip Lietar richt de hall in met een conceptueel werk, een ode aan de filmgeschiedenis.

1999

Projectiekabine van Zaal 3 wordt vernieuwd en uitgerust met een nieuwe Kinoton FP30 film-projector.

1996

Studio Skoop blijft ook op technisch vlak zijn politiek van “State-of-the-Art” projectie en klank hoog houden. Digitale Dolby-klank wordt geïnstalleerd in zalen 1 & 2.
Zalen 1 & 4 krijgen een vernieuwde Ernemann-projector.

Specials in 1995

‘The Singing Detective’ van Dennis Potter, integraal in originele filmversie voor de aller eerste keer in een bioskoop; ‘The Years of Innocence’ , ‘Eroticism in Finnish Films’ , ‘Film Free Cinema’ (reeks films over mensenrechten, georganiseerd ism. het TIME-festival).

1995

Studio Skoop investeert verder in comfort. De zalen worden uitgerust met ‘air-conditioning’. Wij zijn de eerste bioskoop in Gent waar de cinemabezoeker tijdens de zomer een frisse filmervaring krijgt aangeboden.

1995

Tijdens 1995 wordt druk gewerkt aan de volgende editie van VIEWPOINT die in maart 1996 zal doorgaan. Maart wordt meteen de vaste maand voor het jaarlijks terugkerende VIEWPOINT-festival waaraan inmiddels ook de Universiteit Gent en de Stad Gent hun medewerking verlenen.

December 1994

Studio Skoop houdt “VIEWPOINT - documentair filmfestival Gent” boven de doopvont. Documentaire films van over de hele wereld worden in Studio Skoop vertoond. Publiek en pers reageren enthousiast. De internationale documentaire filmwereld betuigd zijn steun.

September 1994

In september 1994 start ‘Studio Skoop Danst Vooruit’, een dansfilm-programma dat wordt georganiseerd ism. Kunstencentrum Vooruit. Elke maand wordt een avond gewijd aan ‘dansfilm’ of ‘filmdans’. Telkens staat een kineast, een land of streek of een bepaald dansthema centraal.

Februari 1994

In Studio Skoop gaat voor het eerst in Gent het ‘Internationaal Animatiefilmfestival’ door.

1993-1994

Onder de vele filmreeksen en speciale evenementen citeren we volgende sprekende titels: ‘Once upon a time in Yugoslavia’ , ‘De Russen komen’ , ‘Een wolkje erotiek graag!’ , ‘Natuurlijk’ , ‘Harold Pinter, the early scripts’. We stelden ook het werk voor van de Iraanse kineast Abbas Kiarostami en van de Rus Nikita Michailkov.

1993

Studio Skoop wordt, als eerste bioskoop in Vlaanderen, uitgekozen om deel uit te maken van ‘Europa Cinemas’, een organisatie die zich inzet voor ondermeer de verspreiding en promotie van Europese Films.

zomer 1993

De eerste ‘Studio Skoop-krant’, gaat ter perse en bevat alle informatie die men nodig heeft om het komende CARAMBA!-festival te lijf te gaan.

Zomer 1991

Voor het eerst wordt het (jaarlijks terugkerende) ‘CARAMBA!-zomerfestival’ georganiseerd. Verfrissende klassiekers, avant-premières en interessante herhalingen staan op het programma, een hele warme zomer lang.

Januari 1991

Een nieuw hemellichaam aan het firmament: de Filmplaneet. Deze vzw houdt zich voortaan bezig met de organisatie van filmfestivals, filmweken en andere speciale evenementen in Studio Skoop.

1989

20 jaar Studio Skoop. Film ‘n Feest!
De 20ste verjaardag van Studio Skoop wordt gevierd met een filmfestival van klassiekers en avant-premières. Na 20 jaar is Studio Skoop de kwaliteitscinema van Vlaanderen geworden.
4 comfortabele en gezellige zalen uitgerust met ‘State-of the-Art’ beeld en klanktechniek (Dolby Stereo in alle zalen).

1 september 1988

Studio Skoop breidt uit met Zaal 4 ! Weer 67 comfortabele zitjes bij. Iedere dag zijn er nu gans het jaar door 4 films om 15u, 17u30, 20u en 22u30. Naast nieuwe films en klassiekers hebben het Filmfestival, “De Derde Film” en de filmmanifestaties van vzw Multimage er een vaste stek.
Ook het café werd helemaal heropgefrist en vernieuwd.

Mei 1988

‘Bird’ van Clint Eastwood gaat met 4 kanalen Dolby Stereo in Zaal 1 in première (in oktober 1988 wordt ook Zaal 2 uitgerust met een Dolby Stereo SR - klankinstallatie).

6 mei 1987

De Benelux-Oscars te gast in Studio Skoop: Fons Rademakers en Nicole van Goethem stellen hun prijsbeesten zelf voor. ‘De Aanslag’ won de Oscar als beste niet-Engelstalige film en ‘Griekse Tragedie’ de Oscar voor de beste animatiefilm.

Het ‘13de Internationaal Filmfestival Gent’

Het ‘13de Internationaal Filmfestival Gent’ keert terug naar de bron en vindt opnieuw onderdak in Studio Skoop. Een succes.

22 oktober 1986

“Our beauty sleep is over!”
Roel van Bambost, Ben Ter Elst en gouverneur Herman Balthazar wijden de 3 nieuwe comfortabele filmzalen in. De zalen bieden respectievelijk 167, 73 en 56 plaatsen. De houten zitjes van weleer werden vervangen door knusse zetels. De oude gevel én het café zijn gerestaureerd en opgefrist. Het complex is gedecoreerd met prachtige oude filmaffiches om de sfeer van de oude cinemapaleizen te doen herleven in Studio Skoop.

Café vroeger
Café vroeger




3 januari 1986

Studio Skoop sluit zijn deuren om volledig verbouwd te worden tot een nieuw en modern bioskoopcomplex die voldoet aan alle moderne eisen, zowel qua comfort, als qua techniek en klank.

19 februari 1983

De filmprojecties worden hervat met ‘La Notte’ (Michelangelo Antonioni) en ‘Prince of the City’ (Sidney Lumet). De recette van Eric Rohmers ‘Les Nuits de la Pleine Lune’ vormt later de gelukkige ‘break-even’ om met film in Studio Skoop door te gaan en plannen te maken voor een nieuw bioskoopcomplex.

1 februari 1983

Studio Skoop- en Filmgebeuren-oudmedewerker Walter Vander Cruysse neemt een zieltogende Studio Skoop over. Twee weken later wordt de overname gevierd met een optreden in Studio Skoop van ‘Perro Podrido’ en Raymond Van het Groenenwoud. Het café vindt zijn tweede adem terug en is opnieuw één van de places-to-be van Gent.

Zomer 1982

Alarmerende berichten over een nakende sluiting van de filmzaal!
Uiteindelijk op 16 december 1982 organiseren “Jantje” en de projectionisten een “Nacht van de Operateurs”, meteen de voorlopig laatste filmvoorstelling.

Juli 1979

SJuli 1979 : Stichter Ben Ter Elst trekt zich terug en laat de dagelijkse leiding van Studio Skoop over aan Walter Vander Cruysse. Na meningsverschillen over al dan niet investeren (Decascoop en Kunstencentrum Vooruit zijn in aantocht!) verlaat Vander Cruysse in juli 1981 Studio Skoop, na het succesvolste seizoen tot dan toe.
In de loop van hetzelfde jaar verlaat Ben Ter Elst zijn geesteskind het ‘Internationaal Filmfestival Gent’.

Ben Ter Elst & Walter Vander Cruysse
Ben Ter Elst & Walter Vander Cruysse




10 september 1976

Belgische première van ‘Derzu Uzala’ van Akira Kurosawa in de nieuwe tweede filmzaal van Studio Skoop: het Akira Kurosawatheater (78 plaatsen). Omwille van het comfort is ondertussen Zaal 1 van 245 tot 213 plaatsen teruggebracht.

Maart 1976

Ondanks het succes op het 3de Filmgebeuren, vindt Lina Wertmüllers geestige exploot ‘Film d’amore e d’anarchia’ geen verdeler in België: Studio Skoop start met het distributiehuis Toekan-films, die zich vooral zal toeleggen op de distributie van Japanse filmklassiekers.

Januari 1974

Studio Skoop organiseert het ‘1ste Internationaal Filmgebeuren’ in voormalige Ciné Select op de Zuid. Deze filmweek zal uitgroeien tot het plezierigste en grootste filmfestival van België en zwermt vanuit Studio Skoop ook uit naar ondermeer de cinema’s Majestic, Calypso en Capitole. Op 24 januari 1976 heeft tijdens het ‘3-de Internationaal Filmgebeuren’ in Ciné Select de historische voorstelling plaats van ‘History of the Blue Movie’ met inbeslagname van de filmkopij en gerechtelijke vervolging van de festivaldirecteurs Ben ter Elst en Dirk Demeyer.

December 1970

Het filmcafé opent zijn deuren. Het Gentse uitgaansleven is een parel rijker. In de grote, zgn. polyvalente zaal zijn er naast filmvertoningen ook optredens van ondermeer Kevin Ayers, Tim Hardin, Nico, Kandahar, La Mama, I Colombaoni en Parisiana.

16 september 1970

Studio Skoop is geboren. Ben Ter Elst start in de oude U.F.A.C.-ruimte aan het Van Artevelde-plein (zoals Sint-Annaplein toen heette) een filmzaal met 245 plaatsen. Driemaal per week worden er films geprojecteerd. De eerste film is ‘Goto île d’amour’ van Walerian Borowczyck.

Prijzen Algemeen tarief: 9,50 €
Reductie tarief: 7,50 €
Filmstones: 6,50 € (iedereen)
Cadeautickets: info a.d. kassa

Onze reductieprijzen zijn geldig voor:
Kids / Studenten met een geldige studentenkaart / Werklozen op vertoon van werklozenkaart / Senioren 60+ / Mindervaliden.
Maandag (behalve op feestdagen) komt iedereen binnen aan het reductietarief.

europa art vac
webdesign: www.stans.be / development: www.tonijn.net