Nu in Studio Skoop
Le tableau volé Blue & Co (Imaginary Friends) - OV Blue & Co (Imaginary Friends) - NV Challengers C’è ancora domani La Chimera The Dead Don’t Hurt Skunk Back to Black Civil War The Zone of Interest Evil Does Not Exist All of Us Strangers Wicked Little Letters Luca Linda wil kip! Pluk van de Petteflet A.P. Love Lies Bleeding + Rainbow Nation
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
The House That Jack Built
Lars Von Trier - Denemarken - 2018 - 155 min.
met Matt Dillon, Bruno Ganz, Uma Thurman, Riley Keough,…
Zeven jaar na het schandaal rond zijn vermeende nazistische sympathieën mocht Lars Von Trier toch terug de Croisette op. In een tijdperk waarin de publieke opinie gevormd wordt door de sterkte van het wifi-netwerk, kan standvastigheid geen rol spelen. Het zal de Deense Homme-terrible worst wezen. Hij filmt lustig door en wist ook tijdens deze editie van Cannes geschiedenis te schrijven. Een honderdtal mensen verlieten gechoqueerd de zaal, maar na afloop volgde er wel een tien minuten durende staande ovatie. En is dat uiteindelijk niet wat kunst behoort te doen: choqueren, polariseren, relativeren…
‘het idee viert dat het leven betekenisloos en kwaadaardig is.’
Wat je krijgt is een 150 minuten durend horrorbanket, opgedeeld in vijf ‘incidenten’ zoals killer Jack (Matt Dillon) ze noemt, en die op de voice-over door hemzelf en Verge (Bruno Ganz) worden becommentarieerd terwijl de twee afdalen richting de hel. Ook nu trakteert Von Trier je op scènes, dialogen en tableaus die blijven klitten en kleven, en toont hij zich een lepe provocateur die weet hoe hij van een arthousefilm een evenement moet maken. En ook nu weigert hij gevangenen te nemen, met een geweldige Matt Dillon als de blanke, godvrezende, misogyne, narcistische would-bekunstenaar die zo pervers en verdorven is dat zelfs good ol’ Verge er niet goed van is, en hij - the horror, the horror - zowaar zelfs Lars had kunnen heten. Psycho killer, qu’est-ce que c’est. Hahahahaha.
(Focus Knack)
FR
États-Unis, années 70. Nous suivons le très brillant Jack à travers cinq incidents et découvrons les meurtres qui vont marquer son parcours de tueur en série. L’histoire est vécue du point de vue de Jack. Il considère chaque meurtre comme une oeuvre d’art en soi. Alors que l’ultime et inévitable intervention de la police ne cesse de se rapprocher (ce qui exaspère Jack et lui met la pression) il décide - contrairement à toute logique - de prendre de plus en plus de risques. Tout au long du film, nous découvrons les descriptions de Jack sur sa situation personnelle, ses problèmes et ses pensées à travers sa conversation avec un inconnu, Verge. Un mélange grotesque de sophismes, d’apitoiement presque enfantin sur soi et d’explications détaillées sur les manoeuvres dangereuses et difficiles de Jack.
ENG
The story follows Jack, a highly intelligent serial killer over the course of 12 years and depicts the murders that truly develop Jack as a serial killer.
(Bron: www.cinenews.be)