Nu in Studio Skoop
Japanese Avant-Garde Pioneers Traffic (Reostat) Il Postino Sinners The Last Showgirl The Outrun Vermiglio All We Imagine as Light The Seed of the Sacred Fig The Brutalist Black Bag Mickey 17 Memoir of a Snail Parthenope A Complete Unknown Flow Paddington in Peru (OV) Soft Leaves Hola Frida! Victor Vleermuis hold on to her The Bibi Files Dressed to Kill Festen Troll Hunter Riefenstahl The Room
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Beats
Brian Welsh - Groot-Brittannië - 2019 - 101 min.
met Cristian Ortega, Lorn MacDonald, Laura Fraser, Brian Ferguson, …
Er is niets beter dan dansend ten onder gaan. Dat weet ook Brian Welsh, de Schot die in dit door Steven Soderbergh geproduceerde zwart-witdrama inzoomt op twee vrienden die in de zomer van 1994 een laatste keer willen raven voordat ze hun eigen weg gaan. Alleen vaardigde de Tory-regering op dat moment – géén grap – een samenscholingsverbod uit op plekken met ‘repetitive beats’. Partyen op The Prodigy werd zo plots pure politiek, én bovenal strafbaar.
Hoewel dat roet in de feestplannen van Spanner en Johnno gooit, zetten ze in dit nostalgische coming-of-agedrama alsnog hun beste dansbeentjes voor. Want meer dan deze gretige tieners, een pompende score en harde xerox-kleuren heeft Welsh niet nodig om het conservatieve Schotland van de nineties en de verbindende kracht van dreunende beats te tonen. Een film die something for your mind, your body and your soul biedt. Drop that beat! (Film Fest Gent)
FR
Le nouveau film réalisé par Steven Soderbergh et Brian Welsh, Beats, va plonger dans la genèse du mouvement rave britannique à travers le regard de deux adolescents. (TraxMag)
EN
Two teenage boys in Scotland in 1994, best friends with no control over their lives, risk everything to attend an illegal rave, hoping for the best night of their boring lives.
“Funny, as well as emotionally rewarding.” ★★★★ (London Evening Standard)
“It’s miraculously authentic - the pill-popping centrepiece is the heavenly answer to the LSD hell of Gaspar Noé‘s ‘Climax’.” ★★★★ (Time Out)
“The script, adapted by Welsh and Kieran Hurley from Hurley’s play, is especially good on the preciousness and subjectivity of cultural experience.” ★★★★ (Times UK)