Nu in Studio Skoop
Lee Quand vient l’automne Niki De Wilde Robot Joker: Folie à Deux Songs of Earth (Fedrelandet) A New Kind of Wilderness Soundtrack to a Coup d’État Sterben Emmanuelle Le Comte de Monte-Cristo La nuit se traîne Emilia Pérez Arno: Rock ‘n’ Roll Godverdomme! Dikkie Dik en de verdwenen knuffel De Familie Muis Julie Zwijgt Icyizere (Hoop) 10 jaar Welp - met gasten Vogels Kun Je Niet Melken Le règne animal Le Paradis Les Misérables Le fabuleux destin d’Amélie Poulain Enter the Dragon Holding up the Sky
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Peeping Tom (4K restauratie)
Michael Powell - Groot-Brittannië - 1960 - 101 min.
met Karlheinz Böhm, Anna Massey, Moira Shearer, ...
in 2010 door The Guardian verkozen tot 'The Greatest Film of All Time - Horror'
In het kader van STUDIO SKOOP GOES CLASSIC
Mark is een focus puller bij de lokale film studio. In bijberoep schiet hij pornografische plaatjes in een studio boven de kantenwinkel. Tot zover zijn day jobs. ‘s Nachts wordt hij een sadistische moordenaar. Met zijn camera in de hand stalkt hij zijn slachtoffers. Zijn enige doel is om hun laatste angstblik te vatten. Een obsessie die hij overhoudt aan zijn traumatische jeugd als proefkonijn in de huiveringwekkende studies van zijn vader. Langzaam maar zeker wordt Mark verliefd op zijn onderbuurvrouw Helen, die voor haar blinde moeder zorgt. Hoe lang zal het duren vooraleer hij zijn dodelijke blik op haar richt?
‘Peeping Tom’ werd in de jaren ‘60 met de grond gelijk gemaakt door de pers en het kwam zelfs tot een rechtszaak die de film jaren uit de zalen hield. De vereenzelviging van de kijker met een sadistische moordenaar via een voyeuristische blik, was te shockerend voor de tijdgeest. Pas 20 jaar later, toen Martin Scorsese de film ophemelde als een masterclass in film maken (hij doopte de film de Britse ‘Psycho’), kreeg Michael Powell eindelijk eerherstel. De film wordt nu gezien als een baanbrekend moment voor het slasher filmgenre.
FR
Mark Lewis est un jeune homme énigmatique et solitaire, passionné d’image jusqu’à l’obsession. Opérateur-caméra dans un studio de cinéma, il fait aussi des extras comme photographe de charme dans la boutique d’un marchand de journaux. Son appartement est un immense laboratoire rempli de matériels, d’appareils, de chimie. Là, il développe et visionne seul ses propres films à longueur de temps. La caméra toujours à portée de main, Mark Lewis dit tourner un documentaire mais il s’emploie en réalité à une démarche bien plus morbide: il traque la peur de la mort dans le visage de jeunes femmes…
EN
A young man murders women, using a movie camera to film their dying expressions of terror.
★
“If anything deserves the “dark masterpiece” tag, this does: a brilliant satirical insight into the neurotic, pornographic element in the act of filming, more relevant than ever in the age of reality television and CCTV.” - ★★★★★ The Guardian
“The film remains dangerous and brilliant…” - ★★★★★ The Times (UK)
“I have always felt that ‘Peeping Tom’ and ‘8½’ say everything that can be said about film-making, about the process of dealing with film, the objectivity and subjectivity of it and the confusion between the two. ‘8½’ captures the glamour and enjoyment of film-making, while ‘Peeping Tom’ shows the aggression of it, how the camera violates… From studying them you can discover everything about people who make films, or at least people who express themselves through films.” - Martin Scorsese