Nu in Studio Skoop
Civil War Blood and Black Lace Il Colibrì Darwin Nix + Short Docu Shorts 1 Docu Shorts 2 Docu Shorts 3 Novembre + Shorts Gestolen Leven + Q&A The Mountains + Short Apples (Mila) Becoming Astrid So Long, My Son Green Border Monster (L’Innocence) Alma Viva Evil Does Not Exist C’è ancora domani Skunk La Chimera Drive-Away Dolls Dune: Part Two The Zone of Interest All of Us Strangers Wicked Little Letters Poor Things Stop Making Sense (1984 restored) The Great Escaper Pluk van de Petteflet Kung Fu Panda 4 Turning Red (NV)
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
The Man who Stole Banksy
Marco Proserpio - Italië - 2019 - 93 min.
In 2007 gaat Banksy, de anonieme Britse street artist, naar Bethlehem om een statement te maken. Op een muur in Bethlehem wordt een soldaat geschilderd die de papieren van een ezel controleert. De muurschildering wordt door de Palestijnen met grote ergernis bekeken.
Walid, een taxichauffeur neemt het initiatief om de schildering uit te zagen en op eBay te koop te zetten. Wat volgt is een fascinerende tocht van dit stuk betonnen kunstwerk van 4 ton. Op transport van het stoffige Bethlehem naar alle gerenommeerde musea over de wereld, bij rijke kunstverzamelaars en uiteindelijk te koop op een kunstveiling in LA. Het is ook het verhaal over de opkomst van street art als nieuwe kunstvorm en het eigendomsrecht.
Street artists schilderen op publieke plekken en hebben bijna nooit een identiteit. Om antwoorden te vinden interviewt filmmaker Proserpio bewoners uit Bethlehem, advocaten, kunstliefhebbers en kunsthandelaren. Hij stuit op een schimmige wereld waar muurkunst te koop wordt aangeboden met een eigen excuus; uit pure commercie, om kunst te bewaren, beroepend op publiek eigendom. Of is het uiteindelijk toch diefstal?
ENG
Narrated by Iggy Pop, Marco Proserpio’s The Man Who Stole Banksy is a meditation on street art vis-à-vis the elusive artist’s 2014 trip to Bethlehem with a smattering of other street artists. Among their pieces was a painting by Banksy that depicted an Israeli guard checking a donkey’s identification papers, rendered in his signature silhouette style.
Intended to be a commentary on the undue diligence with which Israeli forces police the occupied area, some Palestinians nevertheless found it to be offensive, thinking that Banksy was comparing them to the oft-maligned animal.
The film evolves into a rumination on who owns street art and, correspondingly, who can sell it. Its message is somewhat unclear, but the pairing of a seemingly trivial issue against a much more significant one—living in a place where one’s citizenship is constantly scrutinized by occupying forces—illuminates both concerns. — Chicago Reader