Nu in Studio Skoop
Lee Quand vient l’automne Niki De Wilde Robot Joker: Folie à Deux Songs of Earth (Fedrelandet) A New Kind of Wilderness Soundtrack to a Coup d’État Sterben Emmanuelle Le Comte de Monte-Cristo La nuit se traîne Emilia Pérez Arno: Rock ‘n’ Roll Godverdomme! Dikkie Dik en de verdwenen knuffel De Familie Muis Julie Zwijgt Icyizere (Hoop) 10 jaar Welp - met gasten Vogels Kun Je Niet Melken Le règne animal Le Paradis Les Misérables Le fabuleux destin d’Amélie Poulain Enter the Dragon Holding up the Sky
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
The New Gospel
Milo Rau - Duitsland/Zwitserland/Italië - 2020 - 107 min.
met Yvan Sagnet, Maia Morgenstern, Enrique Irazoqui, Marcello Fonte, ...
Swiss Film Prize: Best Documentary
Unieke vertoning in het kader van Cinema Belmundo 2022 “Maak indruk met je afdruk”
In samenwerking met #GentZonderGrenzen en NTGent
Klik hier voor tickets: ‘The New Gospel’ op woensdag 16/03 om 19u45
Welke boodschap zou Jezus verkondigen als hij vandaag zou leven? Wie zouden zijn apostelen zijn? Met The New Gospel, verkozen tot ‘Documentaire van het Jaar’ in Zwitserland, keren Milo Rau en zijn team terug naar de oorsprong van het evangelie.
Hoofdrolspeler in The New Gospel is de Kameroense activist Yvan Sagnet, de eerste zwarte Jezus in de Europese filmgeschiedenis. Hij werkt in 2011 op een tomatenboerderij wanneer hij beslist te revolteren tegen de uitbuiting van de plattelandsarbeiders in het zuiden van Italië. Voor de film bezoekt hij opnieuw het grootste vluchtelingenkamp in de buurt van Matera, de stad in het zuiden van Italië waar eerder Pier Paolo Pasolini en Mel Gibson het leven van Jezus verfilmden. Sagnet vindt er zijn apostelen en zet samen met hen de ‘Rivolta della dignita’ op, de Opstand van de Waardigheid.
Deze aangrijpende film wordt gevolgd door een nabespreking met arbeiders zonder papieren die in de zomer van 2021 in Brussel in hongerstaking gingen om uit de illegaliteit te kunnen stappen, Gentse arbeiders zonder papieren en Fairwork België, die de rechten van werknemers zonder papieren verdedigt.
★
“Zo rolt Rau in het eerste anderhalf uur van zijn film alle bouwstenen uit voor de grote finale: een re-enactment van de laatste dagen van Jezus. We zien het Laatste Avondmaal, hoe Judas hem verklikt bij de Romeinse staatsapparaat en vooral de lijdensweg waarbij Jezus zijn kruis moet dragen, hier op de historische trappen van Matera, beweend door zijn volgelingen en uitgejouwd door zijn haters. Dat alles in een prachtige cinematografie en met aanzwellende klassieke muziek, die The new gospel voortstuwen naar een intens slot.” - ★★★ De Standaard
“Milo Rau keeps you on your toes. On stage, the Belgium-based director is drawn to true stories often performed by non-actors playing themselves. In productions such as La Reprise, about a homophobic murder, and Familie, about a joint suicide, he blurs the line between fact and fiction in a way that unsettles and provokes. He doesn’t let you sit back. Thrillingly, he does the same thing on film. The New Gospel is at once a dramatisation of the crucifixion story, a portrait of exploited migrant workers and a behind-the-scenes documentary. We don’t just get the last supper and the biblical quotes, we also see the auditions, the rehearsals and the material on either side of each take. It’s about what it means to tell the story as much as it is about the story itself.” - ★★★★ The Guardian