Nu in Studio Skoop
The Surfer The Bibi Files hold on to her Visioni Sarde 2025 Dressed to Kill Festen Sinners Ocean with David Attenborough The New Year That Never Came Conclave Vermiglio The Outrun The Brutalist The Last Showgirl My Sunshine Parthenope Bonhoeffer Quisling, The Final Days The Seed of the Sacred Fig All We Imagine as Light A Complete Unknown Flow Door Dik en Dun 28 Days Later Troll Hunter Riefenstahl Stolen Life The Room
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Do The Right Thing
Spike Lee - USA - 1989 - 120 min.
met Danny Aiello, Ossie Davis, Ruby Dee, Spike Lee, …
Genomineerd voor de Gouden Palm en 2 Oscars
In het kader van De Zomer in Studio Skoop / PURE CINEMA
- op woensdag 17 augustus om 17.15
- op zaterdag 20 augustus om 19.45
- op maandag 22 augustus om 17.15
(klik op het gewenste vertoningsuur voor tickets)
De eerste film die Barack en Michelle Obama samen zagen tijdens hun allereerste afspraakje, en ook wel de beste film over racisme ooit gemaakt. Spike Lee wilde met zijn derde film (na ‘She’s Gotta Have It’ en ‘School Daze’) een statement maken aangaande de rassenproblematiek in veel Amerikaanse steden. De film veroorzaakte een enorme controverse, omdat Lee het aandurfde om een dergelijk complex probleem aan te snijden, zónder dat hij daarbij impliceert de wijsheid in pacht te hebben.
Het is de heetste dag van het jaar in Bedford-Stuyvesant, een overwegend zwarte wijk in Brooklyn, New York. ‘Yes, it’s hotter, it’s muggier, and, yes, you’re going crazy’, is te lezen op een krant in een kiosk. Nauwelijks overdreven, want hitte kookt de hersenen en doet misdaad gedijen. In dit Bed-Stuy werkt de luie Mookie als pizzabezorger voor de Italiaanse Sal en diens zonen Pino en Vito. Terwijl hij zijn bezorgingen doet bij de plaatselijke DJ en zijn Puerto Ricaanse vriendin stijgt de temperatuur en daarmee ook het temperament van sommige wijkbewoners. Op zo’n verhitte dag is een smeulende sigaret genoeg om een bosbrand te ontsteken. In al zijn morele verwarring, in de ferme weigering ons te tonen wat the right thing is, is de film een feilloos portret van een land dat zich nog altijd laaft aan een droom die vaker illusie dan realiteit is gebleken.