Nu in Studio Skoop
The Salt Path Vittoria Het Grote Offensief Olifantje in het bos 10 giorni con i suoi Love Dracula: A Love Tale Materialists Sex Sorry, Baby The Phoenician Scheme Hot Milk 28 Years Later Dangerous Animals Jeunes mères Peacock The Bad Guys 2 (NV) Elio (NV) Flow
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Home
Fien Troch - België - 2016 - 103 min.
met Sebastian Van Dun, Jeroen Perceval, Kevin Janssens, Tom Audenaert,...
Fien Troch is zaterdagavond op het Filmfestival Oostende met haar film Home de grote winnaar geworden op het Gala van de Ensors, de uitreiking van de Vlaamse Filmprijzen. Home verzilverde zes nominaties: Beste Film, Beste Regisseur, Beste Acteur (Loïc Bellemans, Mistral Guidotti en Sebastian Van Dun), Beste Actrice (Lena Suijkerbuijk), Beste Vrouwelijke Bijrol (Els Deceukelier) en Beste Montage (Nico Leunen). Home werd eerder al op de filmfestivals van Venetië en Gent bekroond met respectievelijk een regie- en een publieksprijs.
Redenen genoeg dus om de film ook eens in Studio Skoop te vertonen.
Centraal staat de zeventienjarige Kevin (Sebastian Van Dun), die vrijkomt uit de jeugdgevangenis. Zijn moeder wil hem liever niet in huis hebben en dus neemt hij zijn intrek bij tante Sonja en oom Willem, bij wie gaat werken met een leercontract. Hij wordt verliefd, raakt bevriend met zijn neef Sammy en vooral met diens beste vriend John.
• Een aangrijpende, zelfverzekerd gemaakte film over wat tieners én volwassenen in deze YouTube-tijden bindt en scheidt, over de schemerzone tussen vriendschap en verraad, en over die mentale gevangenis die ‘thuis’ heet. (Focus Knack, ****)
• Wel, hopelijk trekken ze richting Home, samen met de ouderen van tegenwoordig en al de rest. Home is een delicate, gewaagde film die je blik opent (...), een betoog voor mededogen. (De Standaard, ****)
• Home is een messcherpe analyse van de pijn van het tiener-zijn (én van het falen van de groten). (...) Ziehier – we schrapen de keel – de beste Vlaamse film van de afgelopen twee jaar. (Humo)
• Home (is) veel menselijker dan Trochs vorig werk (...) een ongedwongen, maar onvermijdbare tragedie waarmee (ze) zichzelf overtreft. (De Morgen ****)
• ‘Een prikkelende nieuwe richting (slaat) deze regisseuse (in), die steeds minder begrensd lijkt door cinematografische conventies.’ (Hollywood Reporter)