Nu in Studio Skoop
Materialists Peacock 28 Years Later The Phoenician Scheme The Life of Chuck Jeunes mères Ocean with David Attenborough Kika Santosh Sinners Elio (OV) Loveable (Elskling) Elio (NV) Lilo & Stitch (NV) Flow
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Crash - gerestaureerd in 4K
David Cronenberg - Canada - 1996 - 98 min.
met James Spader, Holly Hunter, Elias Koteas, Deborah Kara Unger, Rosanna Arquette, ....
Cannes 1996: Speciale Prijs van de Jury
Reeds vroeg in zijn carrière kreeg David Cronenberg, de regisseur van “Videodrome”, “Shivers”, “The Brood” en “The Fly”, de bijnaam ‘the master of body horror’ omwille van de viscerale impact van zijn werk, waarin de gruwel inderdaad niet zozeer van buitenaf komt, maar geboren wordt uit het eigen lichaam. Zijn films zijn echter ook altijd cerebrale verkenningen van een door de filmkritiek vaak verguisd genre. Het is dan ook geen verrassing dat hij gefascineerd raakte door schrijver James G. Ballard, bij wie mentale landschappen een cruciaal element zijn in zijn visionaire SF-romans.
In het controversiële “Crash” wordt dat element gekoppeld aan een proces van intense lichamelijke en seksuele transformatie, waarin de symbolen van de laat-kapitalistische moderniteit - wagens, beroemdheden, spektakel - een simulacrum worden van het belichaamde menselijke bestaan. Dat vertaalt zich in een ijskoude nachtmerrie die door Cronenberg op ronduit briljante manier in beeld wordt gezet.
De combinatie van de afstandelijke, contemplatieve stijl, de schitterende vaalkleurige fotografie van Peter Suschitzky en Howard Shore’s bezwerende muzikale score, levert een weergaloos meesterwerk op dat inderdaad - zoals de slogan indertijd beloofde - een unieke kijk biedt op het idee van ‘love in the dying moments of the twentieth century’. (Kask Cinema)
EN
After surviving a brutal car wreck, commercial director James Ballard finds himself slowly drawn to a mysterious subculture of people who have transformed automobile accidents into erotic events. Like the J.G. Ballard novel that inspired it, David Cronenberg’s study of the sexual dimension of man’s relationship to technology was a magnet for controversy, drawing a NC-17 rating and criticism from several sources, including studio owner Ted Turner, who attempted to prevent the film’s American release. But though some have leveled charges of pornography, James’ descent into this fetishistic underworld is approached with cold, scientific detachment. Characters like Vaughn, the charismatic group leader who stages recreations of celebrity car crashes, seem more like driven researchers than sexual renegades, which is undoubtedly part of the film’s point. This impression is reinforced by the pristine cinematography by Peter Suschitzsky, which proves particularly haunting during a crucial accident scene, and Howard Shore’s superb score. Far from exploitative, Crash in fact proves less transgressive than the original novel, but is still undoubtedly not for all tastes. ~ Judd Blaise, Rovi