Nu in Studio Skoop
Quisling, The Final Days The New Year That Never Came Ocean with David Attenborough hold on to her Sinners My Sunshine Conclave All We Imagine as Light The Last Showgirl The Outrun Vermiglio Bonhoeffer The Seed of the Sacred Fig Parthenope A Complete Unknown The Brutalist Traffic (Reostat) Black Bag Japanese Avant-Garde Pioneers Flow Door Dik en Dun The Surfer Visioni Sarde 2025 The Bibi Files Dressed to Kill Festen 28 Days Later Troll Hunter Riefenstahl Stolen Life The Room
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Burning Days
Emin Alper - Turkije - 2022 - 129 min.
met Selahattin Paşalı, Ekin Koç, Erol Babaoglu, ...
In het kader van De Zomer in Studio Skoop / NO RELEASE
- op woensdag 23 augustus om 22.00
- op donderdag 24 augustus om 17.00
- op vrijdag 25 augustus om 22.00
- op zaterdag 26 augustus om 19.45
- op maandag 28 augustus om 17.00
- op dinsdag 29 augustus om 19.45
(klik op het gewenste vertoningsuur voor tickets)
Met de eerste scènes zet regisseur en schrijver Emin Alper direct neer waar ‘Burning Days’ om draait. Emre is een toegewijde officier van justitie die vanuit de stad vertrekt naar het (fictieve) Turkse stadje Yaniklar. Het eerste waar hij mee geconfronteerd wordt, is een wilde zwijnenjacht die van de natuur naar de stad uitwijkt. De opgefokte dorpsbewoners rennen er achteraan en lossen schoten in de lucht. Dit terwijl schieten op bewoond gebied verboden is. Het groepsgedrag, het traditionele en het bekrompene van de zwijnenjacht is symptomatisch voor bredere maatschappelijke problematiek. Wanneer hij de overtreders terecht probeert te wijzen, wordt zijn machteloosheid tegen het corrupte apparaat pijnlijk duidelijk. Meer nog, hij komt die nacht zelf in nauwe schoentjes te zitten door zijn mogelijke aandeel in een verkrachtingszaak.
Sterk aan ‘Burning Days’ is dat Alper ondanks zijn overduidelijke metaforen en maatschappijkritiek niet in de val trapt om de kijker een kant en klaar moreel oordeel aan te bieden. Emre lijkt een goed personage, maar ambiguïteit over die nacht blijft hem omhullen. Niet alleen gaat het om de verkrachting van de vrouw, maar ook om zijn relatie met Murat, de eigenaar van de oppositiekrant.
Tussen Emre en Murat hangt een broeierige spanning. Acteurs Selahattin Paşali en Ekin Koç vertolken hun rollen glansrijk en bij allebei blijf je je afvragen of ze te vertrouwen zijn. Vanwege die constante twijfel houdt de film je op het puntje van je stoel. De onheilspellende muziek versterkt de snijdende sfeer nog meer. De dreigende zinkgaten en het constante watertekort geven de film een apocalyptisch tintje. (Bron: Filmtotaal)
★
“Burning Days intrigeert continu’” - ★★★★ De Volkskrant