Nu in Studio Skoop
Quisling, The Final Days The New Year That Never Came Ocean with David Attenborough hold on to her Sinners My Sunshine Conclave All We Imagine as Light The Last Showgirl The Outrun Vermiglio Bonhoeffer The Seed of the Sacred Fig Parthenope A Complete Unknown The Brutalist Traffic (Reostat) Black Bag Japanese Avant-Garde Pioneers Flow Door Dik en Dun The Surfer Visioni Sarde 2025 The Bibi Files Dressed to Kill Festen 28 Days Later Troll Hunter Riefenstahl Stolen Life The Room
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
Les Pires
Lise Akoka & Romane Gueret - Frankrijk - 2022 - 99 min.
met Mallory Wanecque, Timéo Mahaut, Johan Heldenbergh, ...
Filmfestival Cannes 2022: Prix Un Certain Regard
In het kader van De Zomer in Studio Skoop / NO RELEASE
- op woensdag 9 augustus om 20.00
- op donderdag 10 augustus om 22.00
- op vrijdag 11 augustus om 17.15
- op zaterdag 12 augustus om 20.00
- op zondag 13 augustus om 14.45
- op maandag 14 augustus om 17.15
(klik op het gewenste vertoningsuur voor tickets)
Deze film-in-een-film volgt een regisseur tijdens het maken van een drama over kinderen in probleemwijken. Het ontroerende debuut brengt ons dichter bij de belevingswereld van de kinderen, en trekt de ethiek van het filmmaken in twijfel.
De Vlaamse regisseur Gabriel (Johan Heldenbergh) is 54 en maakt zijn eerste film, een rauw portret van getroebleerde kinderen, met de veelzeggende titel ‘Pissing in the North Wind’. Hij doet een casting in Cité Pablo Picasso, een woonproject in de buitenwijken van het Franse Boulogne-Sur-Mer. In een veelzeggende scène legt Gabriel aan een toekomstige jonge acteur uit dat hij op zoek is naar kinderen die geen gemakkelijk leven hebben gehad. Die antwoordt: “Het lijkt alsof je gewoon op zoek bent naar de ergste.” ‘Les Pires’ (‘The Worst Ones’) volgt Gabriel en zijn crew tijdens de pre-productie en filmopnames, waarbij de grenzen tussen documentaire en fictie compleet vervagen. Ze confronteren ons met de vragen van elke filmmaker die met niet-professionals in een precaire omgeving werkt. Is het respectvol, therapeutisch of juist uitbuiting om gebruik te maken van de persoonlijke ellende van je acteurs?
‘Les Pires’ is buitengewoon open over de valkuilen rond het casten van mensen die een versie van zichzelf spelen. Regisseurs Lise Akoka en Romane Gueret hebben daarbij iets echts én magisch neergezet. Hierdoor raken we emotioneel betrokken bij de benarde situatie van hun personages en trekken we tegelijkertijd de ethiek van het filmmaken in twijfel. (Bron: EYE)