Nu in Studio Skoop
Salem Drive-Away Dolls Challengers The Dead Don’t Hurt Mothers’ Instinct Linda wil kip! Luca La Chimera C’è ancora domani Skunk Civil War Back to Black The Zone of Interest Dune: Part Two Evil Does Not Exist All of Us Strangers Wicked Little Letters Pluk van de Petteflet Kung Fu Panda 4 A.P. Love Lies Bleeding + Rainbow Nation
Nieuwsbrief
Ontvang wekelijks de programmatie in je mailbox
The VVitch
Robert Eggers - Verenigde Staten/Canada/Groot-Brittannië - 2015 - 92 min.
met Anya Taylor-Joy, Ralph Ineson, Kate Dickie, Julian Richings, ...
Sundance Filmfestival 2015: Beste Regie
In het kader van De Zomer in Studio Skoop / WEIRD AND WONDERFUL
- op woensdag 5 juli om 22.30
- op donderdag 6 juli om 17.15
- op vrijdag 7 juli om 20.00
- op zaterdag 8 juli om 22.30
- op maandag 10 juli om 20.00
(klik op het gewenste vertoningsuur voor tickets)
De film opent midden in een rechtszaak. Het is 1630, ergens in New England. De dorpshoofden van een puriteinse gemeenschap besluiten om een strenggelovige vader en zijn gezin te verbannen. Aan de rand van een duister woud nemen de familieleden hun intrek in een kleine boerderij. Maar al snel gaat het daar gruwelijk mis: de maïsoogst mislukt en tot overmaat van ramp verdwijnt de baby spoorloos tijdens een onschuldig kiekeboe-spelletje. Thomasin, de oudste dochter, krijgt de schuld in de schoenen geschoven en de ‘bewijzen’ voor haar vermeende hekserij beginnen zich ogenschijnlijk op te stapelen.
‘The VVitch’ (of ‘The VVitch: A New-England Folktale’ zoals de film voluit heet) is het duivelse debuut van de Amerikaanse scenarist-regisseur Robert Eggers (‘The Lighthouse’, ‘The Northman’) én één van de beste horrorfilms van de afgelopen tien jaar. Waar te beginnen met het afsteken van de loftrompet? Werkelijk álles valt hier op zijn plaats: het sterke acteursensemble, de griezelige locaties, de beeldschone cinematografie, het grauwe kleurenpalet, de omineuze soundtrack, de focus op religieus fanatisme en de prachtige dialogen in het oud-Engels. Belangrijk om te weten is dat Eggers zijn scenario baseerde op een hele reeks historische bronnen - van dagboekfragmenten tot aan rechtbankverslagen uit de zeventiende eeuw - en dat resulteert in een film die een volkomen authentieke sfeer uitademt. (Bron: Filmtotaal ★★★★★)